بیانیە کانون ڤەژین در مورد غارت جنگلهای منطقە

15/12/2018
ڤەژین

ما احساس خطر می‌کنیم، ما کاملا نگرانیم.

هم‌میهنان شرافتمند و مسئولیت پذیر!

همگان نیک مستحضرید مدت مدیدی است جنگل‌های کم نظیر شهرستان مریوان به صورت سیستماتیک و باورناکردنی در معرض چپاول، تخریب و نابودی شماری از افراد سودپرست، زمین خوار و مافیایی واقع شده اند. شوربختانه این جنایت غیرقابل اغماض در قبال جنگل ها و مراتع، در کمال خونسردی و در سایه سکوت پرسش برانگیز ادارات و سازمان‌های مسئول، به امری متعارف تبدیل شده است.

بی شک تداوم امر غارت، امحا و تخریب در قالب تبدیل مراتع و جنگل های منطقه به زمین کشاورزی و باغات شخصی، زغال‌سازی و اینک نیز تجارت شنیع و سخیف مافیای چوب، این نگرانی و بیم را به وجود آورده است که در آینده‌ایی نه چندان دور، باید شاهد ویرانی منطقە، پیدایش و افزایش گردوغبار ، نابودی زمین های مراتع تبدیل شده به باغات شخصی و سرانجام، سرزمینی تباە شدە و غارت گشته باشیم.

جنگل‌ها و مراتع فارغ از اینکه مرکز ذخیره آب، کانون تصفیه هوا و عامل بنیادین جلوگیری از گردوغبار، پتانسیل بالقوه جذب گردشگری است بی‌شک سرمایه کم همتای تمامی شهروندان امروز و فردای این مرز-بوم است. از این رو تدوام این تخریب را قطعا نخواهیم پذیرفت و مضافاً اینکه با صدای رسا اعلام می‌نماییم که هرگز اجازه نخواهیم داد عده‌ای فرصت‌طلب سودجو، هستی و آینده ما و نسل‌های بعد را بر باد دهد. ما متوجە این وضعیت بحرانی هستیم کە جنگل‌های زاگروس در کمربند خشک زمین واقع شدە و گرم شدن روز افزون کرە زمین در این روزها، عملاً احیای مناطق تخریب شده را غیر ممکن می سازد.

اینک با توجه به این واقعیت‌ نگران کننده، پنهان نمی‌کنیم که صبر ما به سر آمده و نسبت به تداوم این وضعیت بغرنج شدیدا هشدار می‌دهیم. ما در تداوم احساس مسئولیت نسبت به آینده این سرزمین، شفاف و صریح اعلان می‌نماییم در صورت تدوام روند تخریب و نابودی جنگل ها و مراتع منطقه، سکوت نکرده و از همه ظرفیت های قانونی موجود برای توقف این جنایات آشکار و رسوا کردن عاملان، استفاده خواهیم کرد. چرا که راهی را که جنگل خواران و زمین خواران و نیز سکوت شماری از مسئولین امر در پیش گرفته‌اند، آغاز نابودی آینده این سرزمین و سرمایە ملی نسل‌های آینده این کشور است.

ما مصمم و بر آن هستیم در مقابل این جنایات با توسل به گزینه‌های قانونی، گام‌های اساسی و عملی برداریم و بی‌شک، دیگر سکوت را بر خود روا نمی‌داریم و هسمو با این بیانیه در پی اندیشیدن به ظرفیت های قانونی و عملی تحقق پذیر دیگر خواهیم بود.

کانون فرهنگی-هنری ڤەژین

۲۳ آذرماه ۱۳۹۷

دانانی بۆچوون

ناو:
ئیمەیل:
*
ماڵپەڕ:
بۆچوون:
*
بۆچوونەکەت لە دوای پەسەندکردن بڵاو دەبێتەوە.