بیانیه شورای تشکل‌های مدنی مریوان(شماره ۱)

8/3/2020
ڤەژین

بیانیه شورای تشکل‌های مدنی مریوان(شماره ۱)

مردم شریف شهرستان مریوان؛

همانطور که مطلع هستید بیماری ویروسی کرونا (CORONA VIRUS) بیش از دو هفته در ایران و بعد از مدت کوتاهی در تمامی استان‌ها، شهرها و مناطق مختلف با سرعت زیاد و با حجم روز افزون درحال گسترش است و می رود به یک اپیدمی همه گیر تبدیل شود. در حال حاضر موارد و نمونه‌هایی از مبتلایان در شهر مریوان نیز وجود دارد. شیوع این بیماری، یک بحران جدی بهداشتی بوده و سلامت همگانی را با خطر مواجه کرده است. بیاییم دست در دست هم در این شرایط سخت و بحرانی - در نهایت آرامش - ضمن رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه، توصیه اکید «در خانه ماندن» را بسیار جدی بگیریم.

تشکل‌های مدنی مریوان از فرمانداری و ستاد بحران شهرستان به جد خواستار است شرایط بحرانی را بیش از پیش درک کرده و در تامین امنیت سلامت مردم تعلل و کوتاهی نکرده و در اولین فرصت ممکن به بستن مرز بین المللی باشماق -تا اطلاع ثانوی- اقدام نمایند. در شرایط بحرانی موجود، تردد تانکرها و کامیون‌ها سلامت جانی مردم شهر و روستاهای همجوار و حتی خود رانندگان را نیز به شدت تهدید می‌کند. همچنین توصیه می‌شود که در ورودیهای شهر (از طرف سنندج و سقز) کنترل ورود مردم و خودروها جدی گرفته شود و با ایجاد مراکز کنترل و بهداشتی در این نقاط، اقدامات شرایط بحرانی را به بالاترین حد ممکن رسانده و از ورود مسافر و گردشگر به این شهرستان خودداری نمایند.

بر همه واضح است که پیشگیری بهتر از درمان است. در این روزهای سخت از طرف مسئولین شهرستانی و استانی می‌طلبد که مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستانی شهرستان را به امکانات مورد نیاز (لباس مخصوص، مواد ضد عفونی کننده، دستکش، ماسک و ...) از هر طریقی تجهیز نمایند. در غیر این صورت با امکانات ناکافی موجود، امکان جدی‌تر شدن بحران وجود دارد. شایسته است که مسئولین و مردم در این روزهای سخت با کارکنان و کادر بهداشتی، درمانی و پزشکی سطح شهر و روستا همکاری نموده و قدر دان زحمات و فداکاری غیرقابل وصف مدافعان سلامت و زندگی مردم باشند. برای ما و همه مردم غیر قابل قبول است که کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، امنیت و جان آن عزیزان را که در صف مقدم مبارزه هستند، تهدید نماید.

همچنین از شهرداری و شورای شهر مریوان خواهشمندیم نسبت به ضد عفونی کردن مکرر معابر عمومی سطح شهر اقدام نموده و برنامه های لازم و ضروری را تدارک ببینند. ضروری است که این نهاد خدمت رسان تهیه امکانات بهداشتی برای کارکنان خود به ویژه رفتگران و پاکبانان زحمت کش را در اولویت قرار داده و تمامی امکانات مالی، انسانی و موتوری خود را به این بحران اختصاص دهند.

به شهروندان عزیزی که به دلیل نیازهای ضروری مردم امکان تعطیلی مراکز کسب و کار را ندارند (مراکز فروش مواد خوراکی، سوپرمارکتها، نانوایی ها و ...) توصیه اکید می‌شود با حساسیت بالا نکات بهداشتی را برای خود و کالاهای مورد نیاز مردم رعایت کنند.

از مردم عزیز شهرستان مریوان مؤکداً خواهشمندیم تا رفع کامل این معضل برای حفظ سلامتی خانواده خود و سایر اقشار جامعه از سفرهای غیر ضروری (پایان سال و تعطیلات نوروزی) پرهیز کنند . همچنین از مهمانان عزیز نوروزی درخواست می‌شود که شرایط بحرانی را درک نموده و از مسافرت خودداری کنند.

یادآور می شود که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه، همه ما در مقابل این بحران آسیب پذیر هستیم. ضروری است که تمامی دستگاههای دولتی و تصمیم گیرنده و خصوصاً مراکز بهداشتی و درمانی به مسئولیت خطیر خود در مقابل سلامت شهروندان واقف بوده و از تمامی ظرفیت خود برای گذر از این بحران استفاده نمایند. بدیهی است تشکل‌های مدنی مریوان نیز همگام با آنها تمامی تلاش خود را در راستای مبارزه با این بحران به کار خواهند گرفت.

شورای تشکل‌های مدنی مریوان

۱۳۹۸/۱۲/۱۸

انجمن فرهنگی- ادبی مریوان

انجمن سبز چیا

کانون فرهنگی - هنری ڤەژین

کانون علمی – فرهنگی ڕۆنان

اتحادیه علمای دینی مریوان و هورامان (یه‌مامه)

انجمن فرهنگی- ادبی ڕۆجیار

انجمن مردمی پیشگیری از اعتیاد (ژیانه‌وه)

انجمن نمایش مریوان.

دانانی بۆچوون

ناو:
ئیمەیل:
*
ماڵپەڕ:
بۆچوون:
*
بۆچوونەکەت لە دوای پەسەندکردن بڵاو دەبێتەوە.