بيانيه انجمن‌ها و فعالين مدني در خصوص بازداشت‌هاي اخير مراسم "ضديت با خشونت عليه زنان"

23/5/2019
ڤەژین

بيانيه انجمن‌ها و فعالين مدني در خصوص بازداشت‌هاي اخير مراسم "ضديت با خشونت عليه زنان"

در روز پنجشنبه بيست و ششم ارديبهشت ۹۸، به دنبال فراخوان عمومي در فضاي مجازی، جمعي از فعالين مدني براي محكوميت خشونت خانگي و به ويژه خشونت عليه زنان در صدد ورود به قبرستان روستاي " كولان"، محل دفن يكي از قربانيان خشونت‌هاي اخير عليه زنان بودند. نيروي انتظامي از قبل در محل حضور پيدا كرده و مانع شكل‌گيري تجمع شده و در اين اثنا، چند نفر از حاضرين بازدداشت مي‌شوند.

نيروي انتظامي بر خلاف قوانين رسمي در خصوص تعامل با حاضرين، و در حاليكه كنش حاضرين به هيچ وجه مصداق ارتكاب جرم نبوده، جمعي از فعالين را بازداشت مي‌كند. در ادامه بازداشت و در حين انتقال فعالين مدني، نيروهاي پليس در صدد ضبط تلفن همراه و ورود به محتويات شخصي تلفن همراە بازداشت شدگان بوده اند. اين عمل پليس با واكنش بازداشت شدگان مواجه شده و در اين حين يكي از اعضاي فعال انجمن‌ها (محمد دانش) به سختي مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد.

بر اساس قانون و ميثاق ملي ايران( اصل سي و هشتم قانون اساسی) " هر گونه شكنجه براي گرفتن اقرار و يا كسب اطلاع ممنوع است، اجبار در اقرار شخص به شهادت، اقرار يا سوگند مجاز نيست و چنين شهادت و اقرار و سوگندي فاقد ارزش است"، پليس و نيروهاي امنيتي به هيج وجه مجاز به تحقير، شكنجه و اهانت به كرامت انساني بازداشت‌شدگان نيست. با كمال تأسف، ماموران نيروي انتظامي مريوان اقدام بە اهانت و ضرب و جرح بازدداشت شدگان نموده است. و همچنين با تهديد، مانع از پيگيري حقوق تضییع شده محمد دانش، يكي از بازدداشت‌شدگان شده است.

ما فعالین مدنی و انجمن‌ها و تشكل‌هاي مردم‌نهاد مريوان نسبت به وضعيت ايجاد شده و زير پاگذاشته شدن كرامت انساني بازداشت شدگان معترض بوده و از مراجع ذی صلاح خواستار پيگيري سريع اين حادثه و برخورد با عوامل خاطی هستيم.

فعالین مدنی و انجمن های مردم نهاد مریوان:

۱. کانون علمی فرهنگی ڕۆنان

۲. انجمن فرهنکی ادبی ڕۆجیار

۳. کانون صنفی معلمان کردستان-مریوان

۴. انجمن پیشگیری از اعتیاد ژیانەوە

۵. کانون سلامت ژین

٦. اتحادیە صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد

۷. کانون فرهنگی هنری ڤەژین

٨. انجمن فرهنگی ادبی مریوان

دانانی بۆچوون

ناو:
ئیمەیل:
*
ماڵپەڕ:
بۆچوون:
*
بۆچوونەکەت لە دوای پەسەندکردن بڵاو دەبێتەوە.